1 nov 2013

Food | stoofpeertjes a la mamma


Elk jaar, meestal zo rond de kerst, maakt mijn moeder haar beroemde stoofperen. Mijn vriend is er dol op, maar behalve hij ook de rest van mijn familie en vrienden. De Halloween is voorbij en het is de eerste novemberdag dus we gaan lekker aan de kook. Dit gerecht is heerlijk in deze tijd van het jaar. Het water loopt me al in de mond als ik aan heerlijke stoofpeertjes met creme fraiche denk!

Vandaag deel ik 'het grote familiegeheim' (welke stiekem uit het grote Margriet kookboek komt..) zodat iedereen kan genieten van dit heerlijke bijgerecht/dessert. En zeg nou eerlijk, het is toch ook wel die tijd van het jaar om je in de keuken op te sluiten en een heerlijk wintersgerecht op tafel te zetten?!
Benodigheden:
1 kilo peren
50 gram suiker
kaneelpoeder of stokje
bessenjenever/vruchtenwijn
water

1. Schil alle peren (dit is misschien wel het meest vervelende klusje).
2. Doe de geschilde peertjes in een grote pan en voeg de bessenjenever of vruchtenwijn en water toe zodat de peertjes bijna ondergedompeld zijn. Breng dit geheel aan de kook.
3. Als je het aan de kook hebt gebracht draai je het vuur laag en laat het geheel pruttelen. Zijn de peren klein duurt dit een uur tot anderhalf uur, zijn ze groot neemt dit ongeveer anderhalf tot twee uur in beslag.
4. Als de peren zacht genoeg zijn (naar jouw smaak) zijn ze klaar. Haal de stoofperen uit het sap en laat dit nog iets indikken door het vuur weer op te draaien.

Zijn de peren afgekoeld, dan kun je ze bewaren in een bakje van bijvoorbeeld Tupperware. Krijg je gasten te eten? Probeer dan zeker deze peren, want je laat geheid een goede indruk achter!

1 opmerking: