24 nov 2013

Let's organize | kerstkaarten (DIY)


Dit artikel is onderdeel van de Let's Organize Decembermaand-serie

Sommigen sturen hun kerstkaarten nu al en sommigen wachten tot na de sinterklaas. Zelf stuur ik mijn kerstkaarten pas na 5 december, maar daar gaat wel wat voorbereidend werk aan vooraf. Vandaag dus mijn kerstkaarten tips en een simpele DIY!

Tips voor het versturen van kerstkaarten
Zo na de sinterklaas komt er een run op de decemberzegels en zijn de kerstkaarten uitverkocht. Daarom mijn 3 tips voor het verzenden van kerstkaarten:

1. ga op jacht naar leuke kerstkaarten of maak ze zelf. Als je nu bij bijvoorbeeld de boekhandel of kruidvat kijkt zie je nog schappen vol leuke kaarten, maar eenmaal na 5 december lijken ze allemaal verdwenen te zijn! Kies nu de leukste, dan heb jij ze vast in huis.
2. koop je decemberzegels op tijd! Ik ben altijd dol op de gratis agenda's die erbij weggeven, maar deze zijn maar beperkt en dus snel weg. De postzegels zijn vanaf nu te koop dus ren naar de winkel en sla er genoeg in (ze zijn te gebruiken tot in begin januari).
3. maak een adressenlijst. Het is nooit fijn om tijdens het schrijven van je kaarten erachter te komen dat je er te weinig hebt. Maak daarom een adressenlijst in to do-lijst stijl zodat je kunt af kruisen welke kaarten je al hebt geschreven! Je weet hoeveel kaarten en zegels je nodig hebt en je voorkomt dat je mensen vergeet..

Simpele DIY kerstkaarten
Ik heb dit jaar mijn eigen kerstkaarten gemaakt en gebruik daar stempels en scrapbookpapier voor, maar niet iedereen heeft dit in huis of heeft het geld hiervoor over. Voor deze kaarten heb je waarschijnlijk al het meeste in huis. Makkelijk en voordelig dus!

Het enige wat je nodig hebt voor deze kaarten:
knutsel karton (hema)
3D foam (hema)
schaar
pen
kleurenprinter
computer met internet

Deze kaart heb ik als voorbeeld gemaakt. Je kunt 'm zo leuk maken als je zelf wilt!

1. zoek leuke kerstplaatjes op google, bijvoorbeeld: kerstman of kerstman met rendier. Print het plaatje een aantal keer uit (ligt eraan hoe groot en gedetailleerd het plaatje is, maar tussen 3 en 5 keer moet genoeg zijn).
2. knip de plaatjes uit op 3D wijze en pak deze met het foam op het dubbelgevouwen knutsel karton. Schrijf op de voorkant van de kaart nog Merry Christmas of Fijne feestdagen en gelukkig nieuwjaar en je kaart is klaar!

Heb jij je eigen kerstkaarten gemaakt of koop je ze liever?

1 opmerking: