16 nov 2013

DIY | simpel gehaakte muts

 
Ja, ik ben zo blij dat ik vandaag mijn eerste gehaakte DIY deel! Mijn moeder heeft me meerdere keren geleerd hoe ik moet haken (bijna drie jaar geleden voor het laatst) en pas geleden opnieuw. Het is echt zoals ze zeggen: eenmaal geleerd is nooit meer verleerd. Veel dingen wist ik nog van vorige keren, maar dit keer ging ik een stapje verder. Nog nooit heb ik 'iets' gehaakt tot kort geleden..

Ik presenteer jullie: mijn zelfgehaakte muts!

Benodigdheden:
2x 50 gram wol
haaknaald 6,0
schaar
 
begin: 4 losse haken en met 1 halve vasten in de eerste losse sluiten
 
1e toer: 1 loss, 7 vasten me 1 halve vasten in de bovenste losse sluiten = 8 vasten
2e toer: 3 losse, in iederen steek van de vorige toer 2 stokjes haken, met 1 halve vasten sluiten in de  bovenste van de 3 losse = 16 steken
3e toer: 3 losse, in iederen 2e steek van de vorige toer steeds 2 stokjes haken, met 1 halve vasten sluiten in de bovenste van de 3 losse = 24 steken
4e toer: 3 losse, in iederen 3e steek van de vorige toer steeds 2 stokjes haken, met 1 halve vasten sluiten in de bovenste van 3 losse = 32 steken
5e toer: 3 losse, in iederen 4e steek van de vorige toer steeds 2 stokjes haken, met 1 halve vasten sluiten  in de bovenste van 3 losse = 40 steken
6e toer: 3 losse, in iederen 5e steek van de vorige toer steeds 2 stokjes haken, met 1 halve vasten sluiten in de bovenste van de 3 los = 48 steken
 
verder: voor een wijdere muts de meerderingen tot de gewenste wijdte op dezelfde manier haken
 
Ik heb 17 toeren gemaakt, maar dit kun je afstemmen met de lengte die jij wilt. Ik ben van kleur gewisselt om de twee toeren, wat je natuurlijk niet hoeft te doen.
 
Heb je nog nooit eerder gehaakt? Klik dan hier voor NL-talige filmpjes met uitleg van de steken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten