12 nov 2013

Review | De test - Joelle Charbonneau

Malencia Vale wil niets liever dan uitverkoren worden voor De test. Ieder jaar worden uit de eindexamenkandidaten de beste studenten gekozen die hun kolonie Vijf Meren mogen vertegenwoordigen tijdens De test in de hoofdstad Tosu City. Van de bijna tweehonderd kandidaten mogen alleen zij die slagen doorstromen naar de universiteit om klaargestoomd te worden tot de toekomstige leiders van het Verenigde Gemenebest.

Tot haar grote vreugde is Cia een van de uitverkorenen, maar haar blijdschap verandert snel in bezorgdheid als haar vader haar de avond voor haar vertrek vertelt over zijn ervaringen gedurende De test. Hij herinnert zich slechts flarden, maar heeft wel zijn leven lang nachtmerries over de gebeurtenissen van vijfentwintig jaar eerder. Gewaarschuwd door haar vader vertrekt Cia naar de hoofdstad waar De test zal plaatsvinden. Al snel komt ze tot de ontdekking dat haar vaders waarschuwingen terecht waren en dat ze op zichzelf aangewezen is, als haar kamergenoot haar probeert te vermoorden en de inhoud van de diverse testen niet alleen geestelijk, maar ook fysiek het uiterste van haar vragen.

Ik heb net (letterlijk) het boek uitgelezen en ben zó enthousiast dat ik deze review direct schrijf. Laat ik beginnen met het begin.. de cover. Het boek is een hardcover met dust jacket en heeft een mooie donker blauwe kleur. Op de kaft staat in grote letters een qoute van een lezer. Normaal ben ik daar niet zo weg van, maar dit keer was het echt waar. Dit boek is beter als De Honger Spelen (nou ja.. beter.. niemand overtreft die trilogie, maar deze was wel héél goed)!

Het verhaal begint op de dag waarop Cia volwassen wordt en van school gaat. Na verschillende geruchten is er geen ambtenaar uit Tosu City aanwezig terwijl ze nog wel de hoop had gehad uitverkoren te zijn. Als ze de dag daarna bij het hoofd van de kolonie wordt geroepen is ze even bang dat ze een standje krijgt. Maar niets is minder waar.. ze is toch uitverkoren! Samen met drie anderen uit haar klas vertrekt ze naar Tosu City om een reeks testen te ondergaan, maar of ze dat allemaal overleven is nog maar de vraag. De avond voor haar vertrek onthult haar vader zijn geheimen aan haar en lijkt alles anders dan het in eerste instantie was..

Er moet een film gemaakt worden van dit boek. Wauw, wat sprak dit voor mijn verbeelding! Het boek is spannend en heeft geen één moment waarin het inkakt. Ja, het lijkt in sommige dingen op De Honger Spelen, maar doet er zeker niet voor onder. Ik vind het wat geloofwaardiger, al blijft het concept in beide boeken gelijk. Ben je fan van de boeken van Suzanne Collins dan raad ik (heel cliche) dit boek aan!

Dit boek krijgt van mij: 5/5 sterren!

Genre: YA distopia
ISBN: 9045207931