3 jul 2012

FOOD: piri piri en zoete saus

Ik wil vandaag even beginnen met het feit dat dit alweer mijn 401ste stukje is op deze blog! En daar ben ik heel blij mee en trots op! Misschien een give-away (kookgerelateerd)?

En dan nu waar dit stukje echt om draaid, heerlijk zomers eten! Maandagmiddag twitterde ik dat ik vol zomerse kookinspiratie zat maar ik wist niet wat ik voor die avond kon maken? Ik zeg: de Allerhande is een (gratis) wonder tijdschrift voor als je even een kookblock hebt. Ik bladerde er wat doorheen en waar viel mijn oog op? Piri piri drumsticks en balletjes in zoete saus.

Ach, dat doen we wel even. Dachten we. We begonnen om kwart over vijf met koken en ik zat om half zeven pas aan tafel. Gelukkig kon ik tussendoor van alles proeven want anders had ik allang een appelflauwte gehad. Ik kan niet anders zeggen dan dat het het allemaal waard was en door de balletjes werd ik het meest verrast.



als bij-gerechtjes hadden we komkommer, tzatzikisaus met munt en stokbrood


Piri piri drumsticks
Benodigdheden voor 4 pers.:
olijfolie
2 tenen knoflook
2 tl paprikapoeder
zout
1 kilo drumsticks
1 bakje tzatziki
muntblaadjes

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Doe de olie, knoflook, paprikapoeder en zout in een kom en pureer met een staafmixer tot een glad mengsel. Dit is de piri piri-marinade.
2.Doe de kip in een braadslee en verdeel het mengsel erover. Bak de kip gaar in 45 min. en draai tussendoor een keer.

Indische gehaktballetjes in zoete saus
Benodigdheden voor 4 pers.:
500 g gehakt half-om-half
6 el ketjap
3 el pindakaas (met stukjes)
2 tl sambal
3 el zoete chilisaus

1. Doe het gehakt in een kom en meng er de 3 el ketjap, pindakaas en sambal doorheen. Draai er kleine balletjes van ter grootte van een walnoot.
2. Verhit een (hapjes)pan met een beetje boter of olie en bak de balletjes in ongeveer 8 min. bruin en gaar.
3. Doe 3 el ketjap met en chilisaus in een kommetje en meng dit goed door elkaar. Dit maakt samen de zoete saus.

-Tip: voeg er komkommer en rijst aan toe voor een compleet avondgerecht.

Ik zeg, hapjes om je vingers bij op te eten en natuurlijk, Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten