31 jul 2012

FOOD: kip-kerriesalade & rundergehaktballetjes (+ een bekendmaking!)

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen en beginnen met de bekendmaking.. Misschien had je het al gelezen op twitter maar vriendlief en ik komen samen in de keuken voor een nieuwe rubriek hier op mijn blog. Ja, dames en heren, we gaan samen koken! The couple cooks, zal de rubriek gaan heten en het zal een terugkerend onderdeel op mijn blog worden. Waarschijnlijk één keer in de één a twee weken. De laatste puntjes moeten nog op de i worden gezet maar houd mijn blog in de gaten!

En dan nu terug naar de orde van de dag. Gisteren maakte ik een salade en gehaktballetjes. Niet te veel en te zwaar eten voor met dit warme weer. De balletjes waren delicious maar de salade was toch niet echt helemaal mijn smaak. Toch deel ik het recept met jullie want sommige houden er wel van, en dan is dit zeker een aanrader! Ik ben blij om weer terug te zijn, laat het koken maar beginnen.



Kip-kerriesalade

Benodigdheden 4-6 pers.:
1 rode ui
sap van 1 citroen
1 venkelknol
2 el olie
200 g kipfilet in blokjes
1 tl kerriepoeder
1/2 bleekselderij
100 ml yoghurt
100 ml mayonaise
75 g walnoten

1. Meng de ui-ringen met het halve citroensap. Snijd de venkelknol in dunnen plakjes. Doe dit in een kom en schep met de rest van het citroensap erdoor.
2. Verhit de olie in een koekenpan en doe de kipblokjes erbij. Bestrooi de kip met zout en peper naar smaak en met de kerriepoeder.
3. Meng de venkel, bleekselderij, yoghurt en mayonaise door de kipblokjes en breng de salade op smaak met zout en peper. Bestrooi als laatste de salade met de ui-ringen en de walnoten.



Rundergehaktballetjes met koriander

Benodigdheden 6 pers.:
800 g rundergehakt
2 eieren
1 bosje koriander
2 sjalotten
1 teen knoflook
2 fijngemalen beschuiten

1. Meng het gehakt met de eieren, voeg de rest van de ingrediënten toe met zout en peper naar smaak. Rol balletjes van 4 a 5 cm doorsnede.
2. Rooster de balletjes op houtskool of doe ze in de grillpan tot ze gaar zijn.

That's it & Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten