6 jun 2014

Timemanagement voor studenten


Misschien herken je het wel van studenten om je heen of heb je er zelf een handje van: uitstelgedrag. Sommigen zijn op de raarste tijdstippen nog wakker, maar niet omdat ze half dronken in een goot liggen.. Ze zitten soms om half 2 's nachts nog huiswerk te maken voor de werkcolleges van de volgende dag. Nee, ze hadden het overdag niet ontzettend druk, maar ze hebben het gewoon voor zich uitgeschoven. Daarom vandaag een lesje timemanagement voor studenten!

Tip 1: héél saai, maar maak een studieplanning (en houd je er aan)! Dit is een voorbeeld van een oude studieplanning van mij. Ik heb per week en per vak gekeken wat ik moest maken, lezen of inleveren en heb dit op de planning in een schema gezet. Belangrijke dingen staan in rood zodat het extra opvalt en als ik iets af heb dan markeer ik dit.

Nog een extra tip: hang het op een plek waar je vaak bent en waar je graag studeert. Je wordt dan telkens met je neus op de feiten gedrukt! In deze planning heb ik trouwens niet de daadwerkelijke studietijd ingepland, want mijn tips daarvoor lees je onder tip 2.

Tip 2: plan studietijd in en maak to do-lijstjes. Tijdens 'gewone' weken, als ik niet hoef te leren voor tentamens, maak ik meestal al mijn huiswerk op vrijdag of op maandag want dan heb ik een korte dag/geen college's. Zoek voor jezelf soortgelijke dagen uit, want wat je overdag doet hoef je 's avonds niet meer te doen! Zelf plan ik vrijwel nooit iets in in de avonduren, die houd ik voor mezelf om leuke dingen te doen.

Wat je misschien ook kan helpen met studeren/huiswerk maken is lijstjes maken. Ik vind het altijd erg stimulerend als ik een vinkje voor een afgewerkte taak kan zetten. Extra tip voor mensen met weinig tijd overdag: studeer of maak huiswerk in tussenuren en doe aan het begin van de avond tot een uur of 8/half 9 nog de nodige dingen (als het echt niet anders kan).

Tip 3: geef belangrijke data héél duidelijk aan. Dit is niet alleen handig bij het inplannen van studietijd, maar geeft je ook rust en ruimte in het hoofd. Ik doe dit altijd in mijn agenda met een klein post-it vlaggetje en ik markeer de belangrijke gebeurtenis. Als je niet zo'n agendamens bent, kun je het ook doen in je telefoon maar zorg er dan wel voor dat je een paar dagen van te voren een soort alarm instelt zodat je het niet vergeet!

Ik hoop dat je er, zo aan het eind van het jaar, nog wat aan deze tips hebt. Je bent in elk geval goed voorbereid op het nieuwe schooljaar dat in september van start gaat, haha! ;-) 

2 opmerkingen:

  1. Goed zeg zo planning. Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superhandige tips Kim! Volgend jaar ga ik er zeker wat aan veranderen.

      Verwijderen