3 jan 2014

Food | klassieke madeleines


Mijn liefde voor de franse keuken is nog niet zo héél lang geleden ontstaan. Ongeveer anderhalf jaar geleden zag ik voor het eerst de film: Julie & Julia op de TV en sindsdien is de film, het boek en de franse keuken niet meer uit mijn gedachten weg te slaan. Vandaag het recept van een heerlijk cake-achtig koekje: madeleines.

Ik deel vandaag het basis recept maar je kunt zo ook a la Rachel Khoo maken zoals ze in dit filmpje laat zien. Lekker luchtig voor bij de koffie of thee dit weekend en super simpel! Alleen misschien niet zo handig om te maken als je van plan was gezonder te eten dit jaar...
Benodigdheden:
120 gram bloem
1 tl bakpoeder
135 gram suiker
4 eieren
geraspte schil (citroen)
125 gram gesmolten boter
Schelpvormige bakvorm

1. Verwarm de oven voor op 200 graden. Zeef de bakpoeder en de bloem . Klop de suiker en de eieren tot een dik mengsel en doe de geraspte citroenschil erbij. Roer het gezeefde bloem/bakpoeder door het mengsel heen en voeg als laatste de boter toe. Zet het beslag voor 20-30 minuten in de koelkast om te koelen.
2. Vul de vorm tot ongeveer 2/3 met het beslag en bak dit in het midden van de oven voor ongeveer 10 minuten. Laat de koekjes in de vorm afkoelen en daana is het smullen geblazen.

Zo makkelijk is dat. Bon appetit!

2 opmerkingen:

  1. Ze waren lekker. Koffieleut

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, dat ziet er lekker uit. Ik denk dat ik dit recept ook eens ga proberen. Lijkt me lekker bij een kopje thee en een goed boek :)

    BeantwoordenVerwijderen