12 jan 2014

Even serieus #1


Degene die mij persoonlijk kennen, weten dat ik iemand ben met een sterke mening. Ik sta ergens voor, heb een visie en draag deze uit. Het is een kant die ik op dit blog niet zo vaak laat zien, maar wat ik wel af en toe wil gaan doen. Niet om mijn mening aan anderen op te dringen, maar om mee te praten over bepaalde zaken die mij na aan het hart liggen.

Gisteravond keek ik naar EenVandaag, waar een item over kinderroof op de Filipijnen te zien was. Tussen alle beelden zaten ook beelden waarin je jonge meisjes in de hoerenbuurten van Manilla zag lopen. Het zijn veelal weeskinderen die door pooiers worden aangeboden als prostituee. Iedereen weet dat sekstoerisme bestaat, maar juist omdat het een ver-van-ons-bedshow is trekt niemand het zich aan.

Ik weet best dat ik niet als enige alle zorgen kan dragen, maar het probleem is groeiende en ik vind dat het iedereen wat zou moeten intereseren. Als je kijkt naar de cijfers van minderjarige prostitutie: India kent meer dan 1.2 miljoen minderjarige prostituees, meer dan de helft van het aantal wereldwijd! Begrijp me niet verkeerd, gedwongen prostitutie (overal ter wereld) is onacceptabel, maar juist het feit dat ongeveer 40% van de mannen op vakantie gaat naar o.a. de Filipijnen voor seks zou het prioriteit in de wereldpolitiek moeten maken..

Gelukkig doet Unicef dit al. In het item van EenVandaag hoor je een hulpverlener over de problemen in het getroffen gebied (door orkaan Haiyan) en zie je hoe lokale hulpverleners inventariseren hoeveel wezen er zijn en waar zij zich bevinden. Door de kinderen van straat te houden wordt de gedwongen prostitutie beetje bij beetje tegen gegaan.

Was jij je bewust van het groeiende sekstoerisme probleem? Wat is jouw mening?

1 opmerking:

  1. Goed gezegd, ferme taal. Als we allemaal verder zouden kijken dan onze neus lang is, dan kunnen we misschien het verschil maken en er iets aan doen. Dit geldt ook voor onze ministers. Koffieleut

    BeantwoordenVerwijderen