15 jun 2012

TIPS: studeren

Vandaag weer eens wat anders, studie tips! Voor vele komt de laatste tentamenweek in zicht, net als bij mij, en dan moet er hard worden geleerd. Of niet, dat is natuurlijk je eigen keus. Daarom deel ik vandaag wat tips die mij goed helpen met leren.

1. Als je veel tekst door moet worstelen neem dan een markeer in één of meerdere kleuren om de belangrijkste stukken te markeren. Het scheelt veel tijd met het leren zelf en je hoeft geen "onbelangrijke" dingen te lezen.

2. Vind je de stof nog lastig en veel om te leren maak er dan een samenvatting van. Dat kan je echt goed helpen en door te schrijven slaan je hersenen de geschreven stof ook gelijk op. Ja, je krijgt misschien en lamme hand maar het scheelt je wel tijd om te leren want je zal merken dat je de stof al weet.

3. Zorg dat je een fijn drankje bij de hand hebt. Voor mij werkt een groot glas water of een mok met thee het beste. Het zorgt ervoor dat ik wakker blijf en dat ik me bij een slok even op iets anders kan concentreren dan op de stof.

4. Zorg voor een brainsnack! Dat hoeft niet slecht te zijn zoals op de foto hierboven maar het moet wel iets zijn wat je lekker vind. Dit stimuleerd je om verder te leren en, net zoals met het drinken, zorgt ervoor dat je even bent afgeleid op een goede manier.

5. Geloof mij nou, zet die laptop uit en leg je mobiel zo ver mogelijk van je weg! Dit is namelijk afleiding op een slechte manier. Ik ken mezelf, als ik in de buurt van een apparaat met internet ben moet ik altijd even kijken op twitter en op facebook en dan ben ik zo weer een kwartier verder. Weten hoe ze dat noemen? Studie Ontwijkend Gedrag!

Ik hoop dat jullie wat aan de tips hebben gehad! Heb je zelf nog een goede tip, laat deze dan achter in een reactie! Veel plezier met leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten