13 jan 2012

MANNEN: mannenlijkheid

Even serieus, het is januari en ik zie gewoon een man in een korte broek. Ik ben misschien pas zeventien en ja, dat vinden de meeste waarschijnlijk nog een kind maar ik ben best heel nuchter. Ik heb, al zeg ik het zelf, een redelijk volwassen kijk op het leven. Vooral de afdeling mannen is een van m’n sterke punten. Noem me een droogkloot, een feminist maar mij maakt het niet uit. Nu wil je waarschijnlijk een mening van mij horen over mannen met korte broeken in de winter maar eigenlijk weet ik niet of ik daar nou echt een mening over heb. Ik denk dat het gewoon een typisch geval van “mannelijkheid” is.

Met “mannelijkheid” bedoel ik dan geen baard of een sterke zweetlucht die om sommige mannen heen hangt maar het laten zien aan de buitenwereld dat het geen mietjes zijn. Geen mietjes maar echte stoere kerels. Terwijl wij, vrouwen, gewoon denken: Man, trek toch eens een lange broek aan. Ik denk dat het voor mannen ook niet gaat om wat de vrouwtjes er van vinden maar wat de mede mannen er van denken. Misschien is het namelijk wel veel erger dat een man je een mietje (of een homo) noemt dan dat een vrouw dat doet.

Laten we nou als voorbeeld mijn vriend nemen. Hij heeft een, vind ik, leuk overhemd in zijn kast hangen. Dit was vorige week ons gesprek hierover:
‘Leuk schat, ik wist niet eens dat je zo'n leuk overhemd hebt!’
‘Dus?’
‘Waarom doe je die niet keer aan? Vind ik leuk hoor.’
‘Denk maar niet dat ik ooit in dat overhemd naar buiten ga. Thuis a la en dan echt alleen en speciaal voor jou maar naar buiten …’

Even analyseren, mannen willen zich stoerder doen overkomen dan dat ze in werkelijkheid zijn. Wat opzich wel te begrijpen is maar, als je geen vrouw bent die op het “verkeerde type” valt, wij vrouwen vinden het veel leuker als die lieve man gewoon doet. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg toch? Laten we hopen dat die man in korte broek dit ook heeft gelezen en dat hij geen koudje heeft gevat want ziek zijn is pas echt voor mietjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten