8 okt 2012

COOKED: kapucijnerschotel met knoflook en spek

Ja, het wordt weer slechter weer. De kaarsjes gaan 's avonds aan net als de kachel en de meesten zullen ook al weer een stampot hebben gegeten. Het was dus tijd dat ik ook aan de winterse kost moest gaan geloven. Alleen was de vraag.. wat moest ik dan gaan maken? Ik houd helemaal niet van stampotten maar de zomerse salades konden echt niet meer!

Tot mijn moeder me op een recept wees en dat leek me wel wat. Het was een oud recept, uit de Allerhande nummer 2 uit 2009. Een kapucijnerschotel. Makkelijk. Éénpans. Rokerig door het spek. Hoe kan je beter de herfst beginnen? En lekker dat het was!


Benodigdheden voor 4 pers.:
400 gram aardappelen (geschild, in kleine blokjes)
zout & vers gemalen peper
1 eetlepel vloeibaar bakproduct
1 ui (gesnipperd)
2 teentjes knoflook (gesnipperd)
200 gram gerookte spekblokjes
1 blik kapucijners

1. Zet de blokjes aardappel op met water en een beetje zout en kook ze in ca. 5 minuten beetgaar. Giet ze af en laat ze uitlekker.
2. Verwarm het bakproduct in een hapjespan en fruit de ui ca. 3 minuten. Voeg de knoflook en spekblokjes toe en roerbak nog 3 minuten. Voeg de aardappelblokjes toe samen met de kapucijners en schep goed om.
3. Doe de deksel op de pan en nog 5 minuten doorwarmen. Breng het geheel nog wat op smaak met zout en peper.

Tip!: ook lekker met aardappelpuree of met witte rijst als je iets meer het gevoel wilt hebben dat je een echte avondmaaltijd hebt.

Namens mij en de naderende winter, bon appetit!

2 opmerkingen: