17 mei 2014

Zelfvertrouwen + zelfrespect = een gelukkiger leven


Respect. Een waarde die veel mensen belangrijk vinden. Maar wat dacht je van zelfrespect? Met zelfvertrouwen zorgt zelfrespect voor eigenwaarde. Iets wat ieder mens nodig heeft in het leven. 
Mensen hebben een goed gevoel over zichzelf nodig om zich prettig te kunnen voelen. Het gevoel dat je er toe doet, zorgt voor een beter gevoel van eigenwaarde. De grote vraag is dan alleen: hoe zorg je ervoor dat je dat gevoel krijgt? De twee sleutelwoorden zijn zelfvertrouwen en zelfrespect. Zelfvertrouwen gaat over het gevoel dat je over jezelf hebt en zelfrespect gaat over het beeld dat je van jezelf hebt. Gelukkig kun je hieraan werken!

Zelfvertrouwen
Het vertrouwen in jezelf kun je faken. 'Fake it 'till you make it' is één van mijn favoriete motto's! Op school, op werk of in je persoonlijke levenssfeer.. je kunt het overal toepassen. Ik aarzel (vrijwel) nooit. Als je iets doet, ga er dan helemaal voor. Word er tijdens college een vraag gesteld en weet je het antwoord niet 100% zeker? Geef je antwoord met volle overtuiging. Iedereen maakt fouten, dus je hoeft je nergens voor te schamen.

Op school heb ik dit blok trainingen in presenteren en debatteren. Sommige mensen zijn van nature sneller zenuwachtig en dit zie je vaak terug in de manier van spreken en aan de lichaamshouding. Als je niet zelfverzekerd bent van jezelf: haal een aantal keer rustig en diep adem en ga stevig en ruim staan. Je zal zien dat je na verloop van tijd vanzelf zekerder wordt en dat je niet eens meer hoeft te doen alsof! Niemand wordt zelfverzekerd geboren namelijk.. ;-)

Zelfrespect
Sta altijd achter je keuzes. Het beeld dat je over jezelf hebt moet kloppen. Nee, het gaat dan niet (alleen) om je uiterlijk, maar ook om je innerlijk en je vermogen. Kijk naar wat je wel hebt en niet naar
wat je niet hebt. De belangrijkste les die ik je mee kan geven is: onderschat jezelf nooit! Haal je goede cijfers op school of vertellen mensen je moeder altijd hoe leuk 'kind' je bent.. accepteer het compliment/feit en weet dat je er mag zijn.

In groep acht van de basisschool scoorde ik op de citotoets VMBO-kader. Helemaal niet slecht, maar ik wilde graag naar een school waar alleen les werd gegeven op VMBO-T niveau. Ik schreef me in, mijn docenten schreven een brief over mijn kunnen naar de school en ik werd aangenomen. Dat ik het niveau aankon stond als een paal boven water, maar dat ik er zelf ook in geloofde gaf de doorslag. Ik deed een MBO-opleiding en zit nu op het HBO. Ik kan dit gewoon! Die gedachte brengt je verder, dan dat je zegt en denkt dat je het niet kunt.

Nog 1 laatste tip
Ga niet naast je schoenen lopen. We kennen allemaal wel iemand die té zelfverzekerd is. Hoe geliefd is die persoon eigenlijk? Misschien gaat er wel een reden schuil achter het gedrag en is hij of zij eigenlijk helemaal niet zo zeker van zijn zaak. Veroordeel mensen nooit, maar kijk verder dan je neus lang is. Dat is namelijk ook een eigenschap wat je eigenwaarde opvijzelt: behulpzaam zijn en van je medemens houden, no matter what!

2 opmerkingen: