3 apr 2013

Mijn meest favoriete films aller tijden

Buiten boeken lezen en muziek luisteren houd ik ook ontzettend veel van films kijken. Samen met mijn moeder, mijn vriend of alleen kruip ik graag op de bank met een leuke film. Mijn liefde voor films begon al vroeg met de welbekende Disney-films en breidde zich uit met klassiekers, chick flicks en romcoms.

Vandaag deel ik mijn favoriete kinder-, klassieke- en al time favoritefilm! Wat zijn jouw favoriete films?


Assepoester:
Als de vriendelijke en mooie Assepoester moet werken voor haar gemene stiefmoeder en haar 2 jaloerse stiefzusjes, droomt zij ondertussen van romantiek en een beter leven. Geholpen door haar guitige vriendjes, de muisjes Pieter en Tom, en een beetje "Bibbidi-Bobbidi-Boo" met de toverstaf van de goede fee, ontmoet Assepoester de knappe prins van haar dromen op het koninklijk bal. Maar om middernacht wordt de betovering verbroken en als zij het paleis uitvlucht verliest Assepoester haar glazen muiltje... wat leidt tot een sprookjesachtig einde!

Wie kent deze film nou niet? Het is mijn meest favoriete Disneyfilm aller tijden en ik heb om deze reden vorige week de DVD van deze film aangeschaft (ik had nog de videoband welke ik ook nog kan afspelen maar alvast voor later..)! Ik kan de tekst van deze film letterlijk uit mijn hoofd voordragen en elk liedje zing ik mee. Deze film brengt toch alle meisje harten op hol?


Breakfast at Tiffany's:
Holly Golightly is een mysterieuze jonge vrouw die zich laat onderhouden door verschillende rijke mannen. Ze droomt ervan om te kunnen winkelen bij Juwelier Tiffany & Co. Een van de mannen die haar onderhoudt is een advocaat. Op een dag krijgt ze een nieuwe bovenbuurman, Paul Varjak. Hij is een schrijver maar het blijkt al snel dat ook hij zich laat onderhouden door ene Mrs. Failenson die hij 2E noemt. Holly en Paul worden verliefd op elkaar maar Holly heeft als doel om een rijke man aan de haak te slaan en Paul heeft zelf nauwelijks geld. Opeens duikt Doc Golightly op. Hij blijkt vroeger getrouwd te zijn geweest met de wel heel jonge Holly die toen nog Lula Mae heette..

Ik hoorde voor het eerst van deze film toen ik de Gossip Girl-boeken las. Blair is in de serie verslaafd aan deze film en dat wekte mijn interesse op. Ik kocht de film op DVD en werd direct verliefd op Audrey Hepburn. Hoewel ik al haar films ge-wel-dig vind (o.a. Roman Holiday en Funny Face) is dit toch echt wel mijn favoriet! Waarom worden dit soort films nu niet meer gemaakt?


Julie & Julia:
Julia komt als vrouw van een ambassadeur die regelmatig wordt overgeplaatst, in Parijs terecht. Een andere vrouw, Julie komt jaren later, na een verhuizing met haar vriend, in een onplezierige baan bij de overheid terecht. Beide vrouwen zoeken een doel, een uitdaging in hun leven en vinden dat in eten. Julia neemt kooklessen op hoog niveau en wil uiteindelijk een kookboek schrijven over de Franse keuken voor Amerikaanse vrouwen. Julie probeert nogal geobsedeerd, uit haar dip te raken door zichzelf op te dragen binnen een jaar alle recepten uit het kookboek van Julia te bereiden en schrijft hierover een blog. Beide vrouwen hebben al hun doorzettingsvermogen nodig (en hun mannen eenzelfde hoeveelheid geduld) om hun doel te bereiken: de één om het beoogde boek uitgegeven te krijgen, de ander om met haar aktie serieus genomen te worden als schrijfster.

Eerder al, in mijn must reads-serie, vertelde ik dat ik het gelijknamige boek leuk vind maar ik kwam achter dat boek via deze film. Ik zag bijna 2 jaar geleden op TV dat op Net5 deze film zou komen. Die avond had ik toch niets te doen dus besloot ik de film te kijken en keek er een ruime week naar uit. De film is leuk door de twee verhaallijnen die samen komen en deze film heeft ervoor gezorgd dat ik wilde leren koken en dat ik nu ook echt kán koken. Houd je van eten en koken en kijk je graag naar 24Kitchen op TV? Kijk dan eens deze film want ik kijk hem gemiddeld 2 keer per maand!

1 opmerking:

  1. oh, Breakfast at Tiffany's vind ik ook zo'n geweldige film. Echt heerlijk. Een film waar ik ook geen genoeg van kan krijgen is Anne of Green Gables naar het gelijknamige boek. Echt zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen