25 nov 2012

BAKE: Franse kaasbroodtaart

Ik ben terug van weg geweest. November is bijna voorbij en ik had tijd om te koken. Nou, om te bakken eerder gezegd. Ik maakte afgelopen week deze heerlijke Franse kaasbroodtaart á la Rudolph van Veen. Over de taart later meer want eerst andere updates.

Ten eerste, met het schrijven gaat het goed. Ik lig nog steeds één dag voor op schema dus zoals het er naar uitziet ben ik op 29 november al klaar. Ten tweede, ik ben al bezig met plannen te maken voor het nieuwe jaar! Doelen die ik wil bereiken, projecten die ik wil gaan verwezelijke. Kom maar op 2013! Als laatste, ik heb veel inspiratie dus wees voorbereid op de vele artikelen die ik de komende tijd online ga gooien.

Dan nu weer terug naar het bakken. Ik maakte deze taart samen met een heerlijke maaltijd salade. Deze taart is ook lekker als lunch op zondag. Bak hem samen met je vriend, moeder of alleen.. gegarndeerd plezier in deze koude herfst/wintermaanden. De geur, de smaak. Ovenheerlijk!


Benodigdheden voor een taart van 20 cm doorsnede:
boter
(oud) stokbrood
rietsuiker
meld
ei
zout
blauwe kaas
walnoten
gesmolten boter (om in te vetten)

1. Verwarm de oven voor op 170 graden. Smelt de boter en breek het brood in stukken. Meng het brood met de melk, rietsuiker, ei, zout en de gesmolten boter tot een smeuïge massa. Verbrokkel de blauwe kaas en meng het met de walnoten door de broodmassa.
2. Leg het bakpapier in de taartring. Druk het bakpapier goed in de randen en scheo de massa erin. Bak de taart in ca. 45 minuten goudbruin en gaar.

Voila! Heerlijk als bijrecht tijdens het avond eten maar, denk ik, nog lekkerder als lunchgerecht op een luie, donkere zondagmiddag. Zoals altijd, Bon appetit!

1 opmerking: