16 okt 2011

Top chef to be week 11: kip katsu

Twee weken geleden had ik een dag eerder vrij genomen zodat ik aan de slag kon in m'n nieuwe kookboek. Echt een aanrader hoor! M'n eerste échte gerecht. Op twitter zette ik een foto van m'n work in procress waar ik veel nieuwsgierige reacties op heb gekregen.

Niet alle benodigdheden waren voor handen maar met een beetje fantasie hier en daar is het toch goed gelukt. De japanse broodkruim bijvoorbeeld, waarvoor ik wit brood brood voor gebruikt heb, had ik beter kunnen vervangen door verkruimeld beschuit. De salade zal ik voortaan vervangen door een kleurigere salade want dit ziet er wel erg kleurloos uit. En dan met een lekker tomaatje en komkommertje, misschien wel een pijnboompitje er doorheen.





Benodigdheden voor 2 personen:
50 gram bloem
1 ei
100 gram broodkruim
2 kipfilets
50 ml olie
rijst en salade

voor de saus:
1/2 eetlepel olie
1/2 ui, gepeld en fijngehakt
2 hele knoflooktenen, gepeld
1 wortel, geschild en gehakt
1 eetlepel bloem
1/2 eetlepel kerriepoeder
300 ml kippenbouillon
1 theelepel honing
1/2 eetlepel sojasaus
1 laurierblad
1/2 theelepel garam masale (kruiden)

Tijdsduur: 45 minuten

Maak de saus. Verhit de olie in een kleine pan. Voeg de uit en knoflook toe, bak die 2 minuten, doe dan de wortelen erbij en laat die 10 minuten op een laaf vuur staan met deksel op de pan waarbij je af en toe roert. De wortelen moeten zacht worden en gaan karamelliseren.

Roer de bloem en het kerriepoeder erdoor en kook dit een minuutje mee. Giet beetje voor beetje de bouillon erbij en zorg dat het niet gaat klonteren. Voeg de honing, sojasaus en laurierblad toe, breng aan de kook, zet het vuur lager en laat het 20 minuten zachtjes pruttelen. De saus is nu dik en geurig. Voeg de garam masala toe en haal de saus door de zeef, behalve als je van een grove saus houd natuurlijk.

Maak nu de kip klaar. Neem drie borden en doe daarop de bloem, het ei en de broodkruimels. Wentel de kip door elk bord. Eerst bloem, dan ei en dan de broodkruimels.

Verhit de olie in een koekenpan en bak de kipfilets 5 minuten aan elke kant of tot ze goudbruin zijn. Haal ze uit de pan met een schuimspan en laat ze uitlekken. Snijd de kipfilet in plakjes en dien het op met de saus er overheen, met rijst en salade.

Bon apetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten