17 jul 2013

Review | Wonderkind - Marie Lu

Waarschuwing: dit artikel kan spoilers bevatten, het gaat hier om een deel twee in een trilogie!

Aan het eind van boek 1 ontsnappen Day en June ternauwernood aan een executie dankzij de tussenkomst van de Patriotten. Deze rebellen, die loyaal zijn aan de voormalige Verenigde Staten, gooien het op een akkoordje met hen. Day krijgt een prothese voor zijn manke been. In ruil daarvoor moeten ze de Patriotten bijstaan bij de aanval tegen de Republiek. Het plan is om de nieuwe Elector Primo te vermoorden. Anden blijkt echter een sympathieke, niet-corrupte jonge jongen te zijn, die bovendien het leven van Days broer Eden redt. Dit brengt Day en June in een lastig pakket. Als de jonge Elector dan ook nog hevig verliefd wordt op June, wordt Day helemaal op de proef gesteld...

Wonderkind van Marie Lu is het tweede deel binnen de Legend-trilogie. Het is ook meteen het eerste boek wat ik voor de Juli Sequel Maand heb gelezen! En wat voor één.. Het eerste deel (Legend) stopte op het moment dat June Day had helpen ontsnappen en zij op weg gingen om zich aan te sluiten bij het verzet. Dat is dan ook meteen het begin van dit deel: ze komen aan in Las Vegas waar zij een bekende tegen komen, deze leidt hen naar één van de bazen.

Dit boek was een goed vervolg binnen deze serie. Ik denk dat dit komt, omdat je in dezelfde wereld blijft. Het speelt zich als het ware af in het volstrekt gek geworden Amerika alleen bevind je je "onder de grond". Als de Elector plotseling overlijd, komt zijn zoon Anden aan de macht. De taak is aan June om binnen de regering hoger op te komen en om de nieuwe Elector Primo te verleiden. Ook als dit betekent dat zij Day's hart breekt.

Het verhaal zit goed in elkaar. Intriges en plotwendingen genoeg. Ik houd erg van 'action packed' distopische verhalen, dit is in dit deel wat minder aanwezig als in het eerste deel. De liefde is anders dan anders. Er is dit keer geen sprake van één op één liefde of een liefdesdriehoek, maar je zou zelfs kunnen spreken van een liefdesvierkant. De romances, de actie en de fijne schrijfstijl van Lu maken dat het een goed vervolg is op Legend. Ik kan niet wachten op deel 3!

Ik geef dit boek: 5/5 sterren!
Genre: YA Distopia
ISBN: 9025751458