1 feb 2013

RECENSIE: De BonBonFabriek

Het verhaal:
De fabriek waar Harrie Vermeulen werkt is er slecht aan toe. Maar er is goed nieuws. Als het Harrie lukt om vóór zes uur die avond 7.000 bonbons te produceren, is een Russische delegatie bereid om de zaak te redden. Harrie zet alles op alles, en perst er met piepende en krakende tandwielen de ene na de andere bonbon uit. Maar gaat het hem lukken? De machines zijn zwaar verouderd en staan vaker stil dan dat ze draaien. In een hysterische draaikolk van lekkernijen komen aan de lopende band de meest onmogelijke situaties voorbij die zullen zorgen voor de inmiddels zo bekende bulderlach die we in de zalen van Jon van Eerd kennen. U zult nooit meer zomaar een bonbon kunnen eten.

In de hoofdrollen:
Jon van Eerd
Johnny Kraaijkamp jr.
Anouk van Nes
Karel Simons

Mijn mening:
Ik had al wat voorstukjes op TV gezien van deze show en moest gelijk al lachen. Toen ik ook wat goede recensies las in tijdschriften de krant wist ik al snel dat ik dit móést zien. Gelukkig had mijn moeder hetzelfde en bestelde we kaartjes voor de show in de Leidsche Schouwburg. Toen de doeken open gingen wist ik meteen dat het een leuke avond zou worden. En leuk werd het zeker!

Vanaf het eerste moment werd het publiek (vooral van de eerste rij) goed betrokken bij het stuk. Water, confetti en bonbon's worden uitgedeeld. Het verhaal speelt zich af in een bonbonfabriek waar de crisis parten speelt. Hoofdrolspeler Jon van Eerd (als Harrie Vermeulen) is komisch net als Anouk van Nes, Johnny Kraaijkamp jr. en Karel Simons. Die laatste is waarschijnlijk bij het grote publiek niet bekend maar speelt heel leuk. Iedereen, behalve van Eerd, speelt (drie)dubbele rollen waarin ze ook duidelijk maken dat ze zich bewust zijn van het feit dat ze die dubbele rol spelen. Heerlijk!

De komische noot in het stuk en de fantastische acteurs zorgen voor leuke onverwachtte wendingen in de voorstellingen. De rol van Karel Simons (Robbie) was mijn favoriet. Van onbenullig en met een open mond naar een super held. Wanneer hij zag dat Anouk van Nes en Johnny Kraaijkamp jr. als twee dames opkwamen verstopte hij zich achter het decor om weer op te komen als Annie. 'Maar Annie is met pensioen Robbie.' Het moet je humor zijn maar ik houd ervan. De meisjes naast mij helaas niet, die konden nergens om lachen..

Ik zeg: ga het zien!

3 opmerkingen: