23 mrt 2011

RECENSIE: Goede tijden, slechte tijden

Goede tijden, slechte tijden is 'de' TV serie van Nederland. Elke dag volgen vele mensen het wel en wee van de inwoners van Meerdijk. Speciaal voor het 20 jarig bestaan van GTST is dit boek in 2010 verschenen geschreven door Susan Stam. Susan Stam heeft voor meerdere TV series scripts geschreven waaronder voor GTST en besloot daarom ook deze roman te schrijven.

1 oktober 1990 is een memorabele dag. Kris is zestien jaar en kijkt met haar oma naar de eerste aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden, een serie die de daaropvolgende twintig jaar een bijzondere rol in haar leven zal spelen. Diezelfde dag ontmoet ze Mick, de liefde van haar leven. Ze beloven elkaar eeuwige trouw. Het lot heeft echter andere plannen.
Ontmoet Kris. Onhandig. Ontwapenend. Ontiegelijk romantisch. Kris is verslaafd aan Goede Tijden, Slechte Tijden. En aan Mick. In haar leven lopen fictie en werkelijkheid dwars door elkaar heen... Is het haar verbeelding die haar parten speelt? Of zijn de gebeurtenissen op het scherm een afspiegeling van haar wereld?

Als je het mij vraagt is dit een voorbeeld van een goed boek. Veel mensen kijken Goede tijden, slechte tijden en ik raad iedereen aan om dan dit te lezen. Ook als je geen Goede tijden, slechte tijden fan bent.

Het verhaal gaat over Kris die de eerste aflevering bij haar oma kijkt en meteen helemaal verlsaafd raakt. Eén hoofdstuk per TV seizoen, wat het overzichtelijk maakt. Je groeit echt mee in Kris haar leven en je wilt niet meer stoppen met lezen. Het boek pakt je vast en neemt je mee. Natuurlijk gebeuren er dingen in haar leven die worden uitvergroot maar het komt redelijk overeen met het 'gewoone' leven. Het lijkt wel alsof alles wat in de serie gebeurt Kris in het echt overkomt. Ik heb ook veel bewondering voor haar beste vriendin, dit is hoe echte vriendschap moet zijn.

Leuk en vernieuwend is dat je mee kunt lezen met de scripts uit de serie en dat brieven die worden geschreven er echt uitzien als brieven. Ook zijn er een aantal smsjes in het boek verwerkt wat ook erg leuk is. Aan het begin van elk hoofdstuk staat een quote die in dat TV seizoen is gezegt door een acteur in GTST en staat het jaartal zelf bijvoorbeeld (2002/2003).

Mijn conclusie: verslavend goed!

Roman
ISBN: 9789490783174