24 mei 2014

Welke kleur ben jij?


Een aantal maanden geleden volgde ik een gastcollege over de kleurentheorie door de heer Caluwé. Hij onderscheidt vijf kleuren waarvan mensen meestal twee voorkeuren hebben. Ik vond de theorie zo interessant dat ik er gewoon over móét vertellen. Vandaag deel ik de kleurentheorie met jullie!



Vijf kleuren staan centraal in de theorie van Caluwé:
  • geel draait om macht 
  • blauw gaat over structuur
  • rood staat voor het 'wij-gevoel'
  • groen is voor verandering en leren
  • wit gelooft in constante verandering en zelforganisatie
Als je kijkt naar het schema hierboven, zie je waarschijnlijk meerdere dingen van jezelf terug binnen de verschillende kleuren. Je zult zien dat er in één of twee kleuren de meeste raakvlakken met jezelf liggen. Ik heb dit schema met een reden gekozen. Behalve de aanknopingspunten worden ook de valkuilen duidelijk aangegeven. De theorie geeft de positieve punten weer, maar wijst ook op de minpunten van het type mens dat je bent. Je kunt er dus alleen maar van leren!

Ik ben overduidelijk een mix van blauw en rood. Organiseren, plannen en managen is helemaal mijn ding! Samen met motiveren en prikkelen (zoals ik graag doe op mijn blog) is dat in een notendop wie ik ben. Ik vind het leuk om te zien hoe mensen zo anders kunnen zijn, maar elkaar daardoor zo goed kunnen aanvullen. Geen enkele kleur is goed of slecht, dus je hoeft je nergens voor te schamen. Iedereen is anders, dat is juist goed.

Welke kleur(en) ben jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten