26 apr 2012

FOOD: oeufs en cocotte

Koken en bakken met alles écht een stukje beter. Gisteren was er weer allemaal gezeur om me heen maar toen ik begon met het bakken van de brownie's (hierover later meer) werd mijn dag al een stukje fijner. Toen ik eindelijk kon snoepen van het overgebleven deeg werd het nog wat beter en toen ze in de oven stonden en de geur door het hele huis heen dreef was dat het toppunt van een opkikker na zo een dag. Daarom houd ik dus van koken en van het opeten natuurlijk!

IK HEB MIJN EERSTE FRANSE "GERECHT" GEMAAKT!

Het had wat voet in de aarde. Ik moest namelijk eerste opzoek naar theekopjes die in de over konden maar ik vond ze eindelijk bij de Blokker. Maar nu, oeufs en cocotte? Ei in een potje. En dan in mijn geval in een kopje, "de engelse versie" zo zegt Rachel Khoo want van haar heb ik het recept en idee gestolen. Volgens mij staat het ook in haar kookboek Chez Rachel die ik erg graag wil.



Mijn moeder trok haar neus op toen ze dit zag.
'Ik houd niet zo van zacht eieren. Is dit wel goed?'
'Ja mam, ik heb het precies gemaakt zoals zij in het filmpje doet en ruik dan hoe ontzettend lekker! Probeer het gewoon.'
En zo geschiede. Samen met mijn vriend begonnen met voorzichtig het "spul" door te roeren. Hier zijn ze dus helemaal weg van in Frankrijk. Het zal wel. Maar toen we de eerste hap van ons in het oeufs en cocotte gedoopte brood namen waren we verrukt! Het is zowaar heerlijk. Makkelijk en heerlijk wat wil je nog meer?



Benodigdheden voor 4 pers.:
ovenbestendige kopjes
4 eieren
dille
creme fraice
zout en peper
stokbrood

1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Vul het kopje met een eetlepen creme fraice. Tik daarboven op het eitje erin, zowel het eigeel als het eiwit. Doe hier overheen wat peper en zout en strooi wat dille uit naar eigen smaak. Nog één klein schepje creme fraice om het af te maken en dan kan het de oven in.
2. Zet de kopjes in een braadslee en vul deze een kwart tot een half met lauw/warmwater. Als de eieren in kopjes voor 15 min. op 180 graden in de oven staan heb je rustig de tijd om de stokbrood te snijden. Serveer deze erbij om te dippen.

Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten