28 apr 2012

FOOD: dinner with a friend

Gisteravond was het vrijdagavond. En op vrijdagavond komt mijn beste vriend altijd. Aangezien ik de laatste tijd nogal in de "kookmood" ben besloten we een 3-gangendiner te koken en te eten. Hij had zichzelf al snel als decoration merchandiser betitelt want ik bak niets van het opmaken van borden.

Ons voorgerecht wat deze heerlijk en simpele vitello tonato.



Benodigdheden 3 pers.:
18 plakken fricandeau
cherry tomaten
rucola sla
mayonaise
tonijn

1. Verdeel de fricandeau over de borden. Mix de mayonaise (2 eetlepels) en een klein blikje tonijn door elkaar tot een saus. Druppel de saus over de fricandeau. Snijd nu de tomaten door de helft en verdeel dit samen met de rucola over de borden.

Nadat ik dus voor de helft de borden van de vitello tonato had opgemaakt bedacht mijn beste vriend dat hij het vanaf nu maar ging doen want anders werd het nooit meer wat. Ja ja. Ons hoofdgerecht was voor mij iets geheel nieuws. Ik had namelijk nog nooit coquilles gemaakt en mijn moeder ook niet. Dat was dus op zijn zachts gezegt een beetje prutsen maar het is gelukt!



Benodigdheden 3 pers.:
tagiatelle
9 coquilles (sint jacobs-schelpen)
ui
champions
ricotta
citroen
rucola sla

1. Breng water aan de kook en kook de tagiatelle zoals op het pak beschreven staat. Snijd te gelijker tijd de ui en de champions. LET OP: was champions nooit met water maar maak schoon met een droog keukenpapiertje! Verhit een pan met olie en laat de ui glazig worden, schep daarna de champions er nog zo'n 3 min. doorheen.
2. Grill de coquilles in 3 tot 4 min. gaar op een grillplaat. Klop in de tussen tijd de ricotta los en voeg daar een snufje peper en zout aan toe. Knijp een citroen uit en voeg een beetje van het pasta kookwater eraantoe.
3. Voeg dit alles toe aan de ui met champions en roer door. Schep daarna de pasta erbij en roer nog eens goed door. Verdeel de mix over de borden en leg daarboven op de coquilles met een toef rucola.

Het nagerecht hielden we klein en bescheiden want de pasta vult dus als een gek! We besloten het iets anders aan te pakken dan gepland en voegde er wat ei aan toe om iets meer structuur toe te passen.



Benodigheden 3 pers.:
2 bakjes caramel ijs
aardbeien
hangop
vanille suiker

1. Schep een half bakje caramel ijs in een glas en top dat met aardbeien. Schep daarboven op de hangop en top weer met aardbeien. Strooi er vanille suiker overheen om het af te maken.

Het was zeker een geslaagde avond en we waren helemaal op getopt na het dinner maar het was de rommel in de keuken zeker waard. En ik zeg: Bon appetit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten